Vitamini
Vitamini so eden od ključnih dejavnikov pri večini pomembnih življenjskih procesov, so katalizatorji reakcij. Brez njih se zaustavita rast in razvoj, telo postane neodporno in šibko, pojavi se slabo počutje in pogosto obolevanje. Vitamine delimo v splošnem v dve skupini: vodotopni vitamini: B 1,B 2, B 3 ( nikotinamid,niacin ), pantotenska kislina, folna kislina, B 6, B 12 (cianokobolamin ), biotin, vitamin C maščobotopni vitamini: A, D, E in K. RETINOL- VITAMIN A Vitamin A ščiti kožo in sluznice, je nepogrešljiv pri vidnem ciklusu v očeh, omogoča skeletno rast. Pri prekomernem uživanju lahko pride do kopičenja v telesu, ker je vitamin A maščobotopen. Zatorej ga uživamo previdno in po navodilih. Dnevne potrebe: 0.8- 1.0 mg . Vir: korenje (beta-karoten), jajca, jetra, rumeno sadje. TIAMIN- VITAMIN B1 Je aktivna snov encimov, ki so potrebni za presnovo ogljikovih hidratov, vpliva tudi na raven fizične aktivnosti, na raven presnove. Njegovo pomanjkanje vodi v znano bolezen beri-beri. Dandanes je pojavnost te bolezni zelo majhna. Tiamin je vodotopen vitamin. Dnevne potrebe: 1.4 mg. Vir: žitarice, kvas, fižol, grah. RIBOFLAVIN- VITAMIN B2 Vitamin B2 je vpleten v procese razpada maščob, beljakovin in ogljikovih hidratov v telesu, je aktivna sestavina številnih encimov, ki prenašajo kisik, torej omogoča celično dihanje in oksidacijo. Dnevne potrebe: 1.6 mg. Vir: meso, mleko, moka, drobovina PIRIDOKSIN- VITAMIN B6 Je koencim številnih encimov, ki so vpleteni v metabolne procese. Zelo pomembno vlogo igra pri intenzivni presnovi aminokislin, v času rasti in nosečnosti. Dnevne potrebe: 1-2 mg. Viri: meso, kvas, zelena zelenjava. NIKOTINAMID- NIACIN- VITAMIN B3 Imenujejo ga tudi vitamin PP (pelagra preventivni vitamin ) . Najdemo ga v vseh živih celicah, shranjuje pa se v jetrih. Sodeluje v dihalni verigi, vpliva na presnovo lipidov in glukoze. Dnevne potrebe: 10- 18 mg. Vir: meso, jetra, kvas, žitarice, zelenjava. PANTOTENSKA KISLINA Je sestavina CoA, ki je ključnega pomena za oskrbo z energijo v telesu. Sodeluje tudi v nastanku protiteles (obramba organizma). Zunanje se uporablja v pripravkih za zdravljenje ran in opeklin. Dnevne potrebe: 10 mg. Viri: kvas, jetra, ledvica, jajca, zelenjava. CIANOKOBOLAMIN - VITAMIN B12 Zelo pomemben je za tvorbo krvnih telesc, je esencialni faktor rasti, soudeležen je tudi pri presnovi beljakovin, maščob in ogljikovih hidratov. Pomanjkanje vodi v določeno vrsto anemije, ki se pojavi kot posledica pomanjkanja intrinzičnega faktorja potrebnega za absorpcijo vitamina B12. Dnevne potrebe: 0.003 mg. Vir: samo živalski proizvodi. FOLNA KISLINA Pomaga v številnih metabolnih procesih, ki so soudeleženi pri nastanku in rasti celic. Dnevne potrebe: 0.4 mg, v času nosečnosti 0.8 mg. Vir: jetra, ledvica, meso, mleko, sir. BIOTIN - VITAMIN H Ima direkten vpliv na kožo in je poznan tudi kot t.i. kožni faktor. Soudeležen je pri razpadu ogljikovih hidratov in posredno tudi pri nastanku nekaterih beljakovin. Dnevne potrebe: 0.15-0.30 mg. Vir: jetra, ledvica, meso, kvas, jajčni rumenjak, gobe. ASKORBINSKA KISLINA VITAMIN C Močan antioksidant, izboljšuje absorpcijo železa in je potreben pri sintezi stresnih hormonov. Dnevne potrebe: 100 mg Vir: sveža zelenjava in sadje. KALCIFEROL VITAMIN D Vitamin D uravnava presnovo Ca in fosfata ter omogoča tudi samo absorpcijo Ca v črevesju. Človeško telo vsebuje več kot 1 kg kalcija, ki se pretežno nahaja v kosteh. Vendar pa so tudi drugi telesni procesi odvisni od kalcija: koagulacija krvi, mišična aktivnost, živčno-mišični transport. Telo ne zmore brez kalcija ali vitamina D, ki je esencialnega pomena za absorpcijo kalcija. Vitamin D se sintetizira v koži pod vplivom sončne svetlobe, lahko pa ga dobimo tudi s hrano. Dnevne potrebe: 400 I.U. Vir: ribe, jajčni rumenjak, mleko, kvas. TOKOFEROL VITAMIN E Je antioksidant in se uporablja kot zaščitni vitamin. Ščiti npr. številne hormone in encime pred prezgodnjo kemično spremembo. Natančen mehanizem še ni poznan. Dnevne potrebe: 10-15 I.U. Vir: oljnata žita in semena, jajčni rumenjak, meso. FITOMENADION VITAMIN K Vitamin K je poznan kot pomemben faktor pri normalni koagulaciji krvi. Ob pomanjkanju tega vitamina poteka strjevanje mnogo počasneje. Ljudje ga lahko sintetiziramo v črevesju. Dnevne potrebe: 1 mg. Vir: jetra, ribje olje, sadje.
 
POTREBUJETE
NASVET FARMACEVTA

Vas zanimajo lastnosti zdravil in ostalih izdelkov v lekarnah? Se želite seznaniti z njihovo uporabo, delovanjem in neželenimi učinki?
DOGODKI IN
OBVESTILA

Spremljajte aktualna obvestila in akcije na naši spletni strani.
Za aktualne vsebine
PRITISNITE TUKAJ

KONTAKTNE
INFORMACIJE

Žalske lekarne Žalec,
Prešernova 6,
3310 Žalec

Žalec (03) 712 02 50
Petrovče (03) 712 02 58
DELOVNI
ČAS

Preverite delovni čas v naših poslovnih enotah. Informacije o delovnem času

Za izboljšavo strani in uporabniške izkušnje, ta stran uporablja piškotke..

Sprejmem piškotke.

EU Cookie Directive Module Information